Video obecnie jest najważniejszym kontentem. To filmy pozwalają na najtańsze dotarcie do klientów. Klienci z kolei wolą filmy od tekstu czy nawet zdjęć. Z kolei youtube jest drugą najczęściej wykorzystywaną wyszukiwarką, zaraz po Google. Jak to wykorzystać? Jak rozbudować swój kanał na YT? Poniżej najważniejsze informacje dla startującego projektu, ale nie tylko. Te porady wynikają z własnego doświadczenia, obserwacji jak i ze szkolenia z pracownikiem YouTube Polska.
1. Zacznij od Shortów!
odpalasz swój kanał na YT, albo prowadzisz go od jakiegoś czasu? Zacznij nagrywać krótkie filmy i wrzucaj je z hasztagiem #shorts. Dlaczego warto je teraz wrzucać? Ponieważ YouTube obecnie bardzo konkuruje z tiktokiem i zależy mu na tym, aby przybywało krótkich pionowych form.
Pamiętaj o:
pionowym formacie
aby koniec filmu nawiązywał do początku, aby film się zapętlał
twórz merytoryczne filmiki (poradniki, tutoriale)
filmik powinien być bardzo dynamiczny (krótkie ujęcia, dużo ruchu)
2. Filmy dla dzieci?
Dodając film pewnie zastanawiasz się co odpowiedzieć, kiedy YT pyta Cię czy to film dla dzieci. Nie wybieraj tej opcji. Jeśli nie tworzysz filmy wyłącznie dla dzieci to nie wybieraj tej opcji, bo np. nie będzie można komentować tego filmu.
3. Pierwsze sekundy filmu
Widz w pierwszych sekundach podejmuje decyzję, czy będzie oglądać dalej. Jeśli na początku filmu dodasz animowane logo... Tracisz widza. Film od samego początku powinien być ciekawy dla widza, ma go zachęcić do poświecenia swojego czasu. Nie witaj się, nie przedstawiaj się w pierwszej sekundzie video. Zaintryguj, pokaż najciekawsze fragmenty z całego materiału, powiedz o czym będzie film.
4. Ważny tytuł filmu
W tytule powinny pojawić się tzw. słowa kluczowe. Słowa, które opowiadają o tym co jest filmie, ale też tytuł powinien odpowiadać na pytanie zadawane przez użytkowników yt, akurat w tym temacie.
Przykład: Film o Fordzie Mustangu z 1965 roku
Jaki tytuł?
Tytuł: Najpiękniejszy Ford Mustang z 1965 roku
5. Opis filmu
Wiele osób zapomina o tym ważnym elemencie. Czy musi być opis filmu? MUSI!!!!
Im więcej napiszesz tym większa szansa, że yt zrozumie co jest w Twoim filmie i zaprezentuje Twój film osobom, które akurat szukają takich materiałów.
6. Miniaturki filmów
Miniaturka filmu to ten nieruchomy obraz, który prezentuje Twój film. To bardzo ważny punkt Twojej listy do wykonania. Miniaturki muszą być czytelne, musi być na niej tekst np. tytuł filmu, ale może być też tak, że tytuł filmu i tekst w miniaturce będzie się uzupełniać. Miniaturka musi być czytelna i co ciekawe ludzie częściej klikają w miniaturki z twarzami. Jeśli na miniaturce jest Twoja twarz, lub bohatera, to jest większa szansa, że film będzie częściej oglądany.
7. Dodawanie napisów
Dodawaj listę dialogową do swojego filmu. Chcesz dotrzeć do odbiorców zagranicznych? Dodawaj listy dialogowe w tych językach. Dzięki temu algorytm lepiej będzie rozumiał o czym jest Twój film. Film dodałeś już rok temu? Dodaj listę dialogową nawet po tak długim czasie. To wpłynie na poprawę wyświetleń Twojego filmu.
8. Zaangażowanie odbiorców
Zachęcaj do komentowania Twojego filmu, do zadawania pytań, do polubienia i udostępniania Twojego filmu. Dlaczego?
Algorytm weryfikuje czy Twój film jest przydatny dla widza. Jak to sprawdza? Po pierwsze jak długo ogląda Twój film, czy np. po minucie przechodzi dalej... Po drugie YT ma jasny komunikat od odbiorców. Klikają w lubię to, komentują, udostępniają? Tzn. że film jest ciekawy, prowokuje do zaangażowania i do tego, że widzowie nie opuszczają aplikacji.
Angażuj się w dyskusję z widzami. Im szybciej zareagujesz tym lepiej, nie odkładaj odpowiedzi na jutro. To ważne. Jak już odpowiadasz na komentarz to spróbuj odpowiedzieć tak, aby prowokować do konwersacji. Zapytaj choćby co internauta myśli o Twojej odpowiedzi
10. Unikaj wulgaryzmów
Niby oczywiste, ale jednak. Jeśli nie chcesz, aby Twój film miał małe zasięgi czy wręcz został zablokowany to nie umieszczaj fragmentów z wulgaryzmami. Algorytm uwzględnia nawet "wypikowanie" wulgaryzmu, czy np. wyblurowanie fragmentu tekstu w miniaturce. Czym się kierować? Bierz zawsze pod uwagę, że YT chce treści, które mogą oglądać całe rodziny. Bardzo ważne, aby w pierwszych 30 sekundach filmu nie było wulgaryzmów!
Niech to będzie cykl filmów, gdzie w poszczególnych filmach opowiadasz o kolejnych cechach czy faktach dotyczących głównego wątku. Wtedy też zapowiadasz, że to pierwszy z sześciu filmów na temat...
Wrzucaj linki do swoich filmów na swoje sociale, na swój blog, wysyłaj w newsletterze. Dodawaj też linki do swoich filmów na końcu innych swoich filmów.
Prowadzisz bloga? To idealne miejsce do wrzucania swoich filmów z YouTube.
14. Twórz playlisty
Jeśli przesyłasz komuś link do Swojego filmu to nie masz wpływu na to jaki film pojawi się widzowi po Twoim filmie... Może się wyświetlić materiał konkurencji... Jak tego uniknąć? Twórz playlisty i wysyłaj linki do nich. Wtedy masz wpływ na to, że nie pojawi się film konkurencji!
15. Film dodawaj jako niepubliczny (przy odpalonej monetyzacji)
Jak dodajesz film na Youtube i chcesz mieć pewność, że spełnia wszystkie warunki tego portalu? Najpierw dodawaj go jako niepubliczny i jak już otrzyma pozytywną opinię YT to wtedy go upubliczniaj
16. Film niepubliczny odpalamy jako publiczny
Wielu się zastanawia, czy aby algorytm nie obcina zasięgów jeśli najpierw dodamy film jako niepubliczny i po pewnym czasie upubliczniamy. Przecież ważne są pierwsze chwile po dodaniu filmu. Okazuje się, że nie ma to wpływu. Liczy się czas od upublicznienia.
17. Podcast z nieruchomym obrazem?
Algorytm docenia to, że widz ogląda długo Twój materiał. Jeśli przy podcaście dodasz ruchomy obraz to jednak jest większa szansa, że utrzymasz widza dłużej przy swoim materiale.
18. Parkour tak, ale i nie
Jeśli masz już włączoną monetyzację to tutaj ciekawostka. Pokazujesz parkour na ziemi, to będzie ok, ale jeśli pokazujesz w filmie parkour na dachach to już monetyzacja przy filmie będzie wyłączona. Dlaczego? Bo na dużej wysokości jest niebezpiecznie, a YouTube unika filmów prezentujących niebezpieczne zachowanie.
19. Co z tagami?
Są nieistotne. Możesz sobie je podarować.
20. Czy muszę mieć super aparat, mikrofon, statyw, gimbal?
Nie musisz, ważniejsze jest to czy Twoje filmy dają wartość widzom. W naszej branży jest powiedzenie: dużo sprzętu, mało talentu. Naprawdę, nagrywaj telefonem! Ważniejsze jest to czy Twoje filmy pomagają innym, czy odpowiadają na ich pytania.
21. Jakie filmy nagrywać?
Najlepiej, aby odpowiadały na pytania widzów, które wpisują w wyszukiwarkę Google lub w wyszukiwarkę YouTube.
22. Czy nagrywać spontanicznie czy wcześniej zaplanować?
PLANUJ!!! Rozpisuj sobie skrypt swojego filmu. Dzięki temu zrobisz lepsze video i samo nagranie i później montaż przebiegnie bardzo płynnie i szybko.
23. Krótkie czy długie filmy?
Ważniejsze pytanie brzmi: czy mój film odpowiada na pytanie widza? Film niech trwa tyle, aby jak najlepiej odpowiedzieć na problem widza. Są tematy, które wymagają szczegółowych informacji, a są pytania, na które odpowiesz szybko w trzech punktach w przeciągu 2 minut. To jest klucz do sukcesu, a nie zakładana z góry długość filmu.
24. Odpowiedz na jedno pytanie
W filmie odpowiadają dokładnie na jedno pytanie, nie rozwiązuj wielu tematów na raz. Na kolejne pytania odpowiedz w kolejnych filmach, jeśli widz się zainteresuje to przejdzie do nich.
MOJA GRUPA NA FACEBOOKU
Zapraszam Cię do mojej grupy na Facebooku. Pokazuję w niej jak nagrywać i montować filmy w telefonie, prezentuję trendy na TikToku, Instagramie i na YouTube. Dodatkowo wiele ciekawych aplikacji, narzędzi, które pomogą Ci przy nagrywaniu filmów, w marketingu i prowadzeniu swoich profili w socialmediach.
Dołącz do mojej grupy.
https://www.facebook.com/groups/jaknagrywacfilmytelefonem
Introduce the items listed. Explain who will benefit the most from this plan.
List what's included
List what's included
List what's included
Introduce the items listed. Explain who will benefit the most from this plan.
List what's included
List what's included
List what's included
Introduce the items listed. Explain who will benefit the most from this plan.
List what's included
List what's included
List what's included